Eggsistentialismen är en humanism

Vilket otacksamt jobb, tänkte Påskharen. Snart får det räcka.
Måla ägg. Gömma ägg. Memorera portkoder. Stövla genom leriga trädgårdar. Undvika övervakningskameror och muta larmade väktare. Monotont var det och dessutom uselt betalt.

På den tiden när han som ung, Kierkegaardläsande student i Göttingen brukat dagdrömma om att bli Påskhare hade han föreställt sig dessa konkava leveranser i vargtimmen som något outsägligt glamouröst. Ett äventyr utan början eller slut tycktes vänta på honom. Ofta han såg sig själv rulla fram i en förgylld kaross längs månbelysta alpstigar, medan lokalbefolkningen andaktsfullt flockades vid dikesrenen med mössan i ena handen och autografblocket i den andra.

Men det blir sällan som man tänkt. Tjänsteresor företogs alltid till fots, firman betalade inte en gång nya stövletter när de gamla slitits ut. Uniformen stramade över magen och det värsta var ändå det här med kycklingarna. Inte en enda gång under utbildningen hade någon ens antytt att man som påskhare utöver äggnäten, äggkartongerna, äggkofferten även förväntades släpa omkring på en oformlig kycklingbur. Men så var det: personalchefen på kontoret fann ett sadistiskt nöje i att med sin spetsiga lillfingernagel peka på den finstilta rad i kontraktet där det tydligt framgick att kycklingbur var plikt. Och nej, levande kycklingar fick under inga omständigheter (som vår påskhare i ett naivt ögonblick föreslagit) bytas ut mot stiliserade platsfigurer. ”Det är ju just kacklandet som är själva grejen. Fattar du?”

Han var redan gammal när datorn kom och nätet slog igenom. Halvt medlidsamt, halvt nedlåtande lärde de yngre kollegorna honom det hantverk som kallas: att googla. Håltimmarna tillbringade han sedan med att försöka lokalisera sina studiekamrater från Göttingen. Han utgick från att alla blivit påskharar. Förmodligen av den sort som uteslutande färdas i kaross och skriver autografer. Utan kycklingar.

De mest svärmiska, de som brinnande av idealistisk glöd stått i främsta ledet vid barrikaderna och taktfast skanderat Påskägget till makten och som tapetserat sina vindskammare med porträtt av berömda påskharar i det förflutna – just de, visade det sig nu, arbetade som fondmäklare på internationella storbanker. Eller som EU-kommisionärer. Privatpraktiserande tandläkare. Plastikkirurger. Oligarker. Ägare av gymkedjor. Av karibiska lyxkryssningsfartyg.

Det var bara han som förverkligat påskhareriet och gjort drömmen om de gömda äggen till sitt levebröd. Nu stod han där med slokande morrhår. Bedragen av fagra illusioner och på många sätt en akterseglad, en patetisk gestalt. När kycklingarna kacklade tog han ändå buren under armen och började gå. Hur tortigt det än var att livet igenom bära runt på fjäderfän och en massa ägg, det var ju den enda tillvaro han kände till: hela hans eggsistens.

Detta inlägg publicerades i Zeitgeist och märktes . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Eggsistentialismen är en humanism

  1. bodil Z skriver:

    Jag läser din välkomponerade text och tänker säga något (klokt?) om den, men jag störs av minnen från min tidiga barndom. Det var i Göttingen – på Hainberg – jag hittade mina första påskägg och det var i Kindergarten där vi sjöng:

    Kinderlein im Gras
    bewegt sig was
    Ist das nicht der Osterhas’
    mit seiner Frau
    schau, schau, schau…

  2. JC Brandt skriver:

    Tack för kommentar, Bodil. Lustigt detta med Göttingen. Både min far och min faster studerade några terminer där, men själv har jag ingen relation till staden. Varför det blev just Göttingen ovan – keine Ahnung. Och nu kommer du och har påskminnen därifrån. Schon seltsam. Vacker vers, som jag heller inte kände till.

  3. bodil Z skriver:

    Min far var svensklektor vid universitetet i Göttingen under några år i min tidiga barndom, så jag har genom det en liten flik av en tysk uppväxt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s