Bästa priset någonsin

Jag vet inte, men just nu känns det så.
Återkommer när pulsen stabiliserat sig.

UPPDATERING. Man ska inte prata sönder poesi. Under förmiddagen satt jag i mejlkonferens med min favoritkollega och jag pläderade då för Adam Zagajewski, eftersom jag utgick ifrån att Tranströmer av passtekniska skäl var struken från kandidatlistan.
Zagajewski uppträdde på Dramaten i vintras. Det var en överlastad föreställning: fyra-fem skådisar på scenen och en hel hyllningskommitté av litteraturkritiker och poesiexperter utspridda i fåtöljer under tända läslampor.
Och någonstans i vimlet han själv. Poeten. Reducerad till statist.
Efteråt var det drinkar för the chosen few. Jag var inte bjuden. Men
några vänner var det. Så de stod liksom innanför avspärrningarna och
pratade med mig som stod utanför. Då kom han dit och ställde sig
mellan oss, i ingenmanslandet.
”I wasn´t invited”, sa jag anklagande till honom.
”Me neither”, muttrade han.
Sen stod han kvar där hela kvällen, med ryggen mot
galatillställningen. Vi hade inte jättemycket att säga, eftersom jag
kände mig lite fånig. Man kan inte prata sönder hans dikter, jag sade
bara hur mycket jag tycker om honom och hur underbart det var när han
läste en speciell dikt på engelska i Göteborg 2003. Men han verkade
gilla att stå hos oss. Nära utgången.
Med Tranströmer tänker jag att det är likadant.
Vad ska man säga?
Mer än att de här orden, hans oefterhärmliga och omsorgsfullt uppspårade stavelser, oändligt konstrikt flätade in i varandra till allt klarare lysande litterära gobelänger, har gjort världen ännu vackrare och rikare än den redan är.
Jag tror att när man är mycket ung bländas man av hantverket.
Man ser: de häpnadsväckande metaforerna, verserna huggna i sten.
Sen kommer, kanske, för de flesta en period när man hellre läser författare som spränger formerna.
Men när man så småningom, i halvgrå ålder, slår upp böckerna på nytt upptäcker man alla de förborgade och ändå självklara egenskaperna. Själv bryr jag mig inte längre så mycket om alla de hypnotiserande metaforerna. Däremot förbluffas jag ständigt av den politiska dimensionen i allt han skrivit.
Den långa dikten ”Guldstekel” i boken För levande och döda, är den inte – utöver alla andra kvalitéer – en av de största politiska dikterna som någonsin skrivits?

Den fromma bödeln lutar sig fram.
över torget och folkmassan som bildar en knottrig spegel
där han kan se sig själv.

Den störste fanatikern är den största tvivlaren. Han vet det inte.
Han är en pakt mellan två
där den ene skall vara synlig till hundra procent och den andre osynlig.
Vad jag avskyr uttrycket ”till hundra procent”!

De som inte kan vistats någonannanstans än på sin framsida
de som aldrig är tankspridda
de som aldrig öppnar fel dörr och får se en skymt av Den oidentifierade –
gå förbi dem!

Detta inlägg publicerades i Litteratur och märktes , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Bästa priset någonsin

  1. Malou skriver:

    Jag delar din glädje och ser fram emot ditt nästa inlägg.

  2. Einar Jakobsson skriver:

    Jag är helt enig med dig om den där dikten (en av mina många favoriter av honom) och den undanskymda politiska aspekt som också finns hos Tranströmer, dock av en art som når långt utöver den konventionellt politiska dikten.
    Jag hade också svårt att hålla tårarna tillbaka, inte minst när jublet och applåderna så tydligt demonstrerade vad alla kände: Äntligen! Och Akademien har undvikit det annars för framtiden pinsammaste misstaget bland alla förbigångna.

  3. JC Brandt skriver:

    Ja Einar, man hade ju nästan resignerat. Och jag som inte har ett svenskt pass, jag jublade högt när det ofattbara sen ändå var ett faktum: att man kan ha svenskt pass och ändå tilldelas det pris man så högt förtjänar. När jag tänker efter jublade jag nog till och med lite högre än när mitt älskade tyska fotbollslandslag än en gång gör mål på England…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s