Arthur Schnitzlers dansanta pessimism

Från 1890-talet och framåt hade Schnitzler mutat in en alldeles egen motivkrets, som med små men raffinerade variationer ständigt kretsade kring två fenomen: promiskuitet och svartsjuka. Hans Wien är en ändlös maskeradbal där champagnen flödar och alla, män såväl som kvinnor, alltid är på jakt efter någon vacker mask i vars sällskap man i gryningens uppbrottstimme kan försvinna i en bortrullande droska.

Alla bedrar, överges och bedrar igen. Ibland vaknar ett slags sårad manlig hederskodex, och make och älskare tvingas duellera i enslig skogsglänta. Det är förargligt för sekundanterna som riskerar att få blodstänk på sina frackskjortor. Men ändå, the show must go on…

Essä om Arthur Schnitzler, teaterpjäsen ”De stora vidderna” och hur första världskriget slog sönder ett fascinerande författarskap:

http://www.dn.se/arkiv/dn-kultur/darfor-blev-wiens-gunstling-portad-i-de-fina-salongerna/

Neue Freie Presse, 19111015

Ps. Ein echtes Wiener Stück, dieses neue Stück von Arthur Schnitzler! Neue Freie Presse recenserar den 15 okt 1911 premiären på Das weite Land.

Annonser
Det här inlägget postades i Österrike, Litteratur och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s