Karl Kraus kommenterar veckan som gick

Der wahre Patriot liebt zwar das Vaterland, aber er würde selbst das Vaterland opfern, um jene hassen zu dürfen, die das Vaterland nicht lieben oder nicht auf dieselbe Art lieben wie er. Der wahre Patriot ist immer ein Denunziant der Vaterlandslosen, wie der wahre Christ ein Denunziant der Gottlosen ist. Den Hut vor der Monstranz zu ziehen, ist bei weitem kein so schönes Verdienst wie ihn jenen vom Kopfe zu schlagen, die kurzsichtig oder andersgläubig sind.

Karl Kraus, Literatur und Lüge (oktober 1908)

Detta inlägg publicerades i Dagboksblad, Zeitgeist och märktes , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Karl Kraus kommenterar veckan som gick

  1. Håkan Lindgren skriver:

    Karl Kraus, alltid lika träffsäker. Som om hans satir blev skarpare, inte trubbigare, när åren går.

    • jcb skriver:

      ”Der Teufel ist ein Optimist, wenn er glaubt, daß er die Menschen schlechter machen kann.”
      Och:
      ”Die Kultur endet, indem die Barbaren aus ihr ausbrechen.”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s