Jag ser på när dottern gungar.
Hur hon svävar i jämnhöjd med allt som står i blom: päronträdets knotiga vita krona, syrenerna, den darrhänta aspen.
Och mot horisonten till: enarna som – i år igen – sätter upp Macbeth fastän publiken och applåderna uteblir, björkarnas vita balett, de tre tallarna som likt ärrade befälshavare under napoleonska krigen stövlat upp på en liten ås där de inväntar det vidare skeendet.
Dottern frågar: Vad tycker du är finast av allt som finns här?
Jag mumlar något oförbindligt om helheten, och ljuset.
Men framförallt tänker jag dem som bodde här före oss.
De som inte var sommargäster, de som inte kunde åka hem när det regnade eller blev långtråkigt, de som inte hade europeiska kulturtidskrifter flaxande på köksbordet.
De som inte kuskade runt i grannskapet på jakt efter loppisfynd och tillbringade helgerna med att, lite lagom nonchalant, ropa in naiva skolplanscher på auktion, spruckna jordglober, kitschigt överdimensionerade ljusstakar.
De som inte läste Zagajewski till frukosten och sen drog på sig gummistövlarna med en känsla av se skönheten i minsta rörelse i det oklippta gräset.
Satt de nånsin så här, en förmiddag i solen, med en kopp kaffe i ena handen och den andra som en skärm för tinningen och med registrerandet av flyktiga molnformationer som enda sysselsättning?
Iakttog de svalorna? Diskuterade de sinsemellan varför syrenen blommar så kort och sen förvandlas till en risig buske?
Jag tänker på hur de som växte upp här ibland kommit på besök: nu som sjuttioåringar, lite krökta men på det hela taget välmående (den flotta bilen parkerad invid resterna av den rivna ladan), hur de suttit i trädgården, låtit sig bjudas på kaffe – och hur de, efter ändlösa utläggningar om hur torftigt det var, hur de vintertid pulsade genom snön i bara träskor fem kilometer till skolan, strålat av lycka vid tanken på att ha lämnat det här stället bakom sig.
Aktuell översättning:
-
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
- text5foto5 om Durs Grünbein: Åren på zoo
- Gabrielle Björnstrand om Marie-Hélène Lafon: Våra liv
- JC Brandt om Europa av i går
- gunnar491 om Europa av i går
- Ulf om Hjalmar Söderberg som litteraturkritiker
- JC Brandt om Hjalmar Söderberg som litteraturkritiker
- Ulf om Hjalmar Söderberg som litteraturkritiker
Arkiv
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- december 2014
- november 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- juni 2013
- maj 2013
- september 2012
- februari 2012
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mars 2010
- december 2009
- november 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mars 2009
- oktober 2008
- december 2006
- juni 2006
- oktober 2005
- april 2005
- december 2004
- november 2004
- oktober 2004
- mars 2004
- februari 2004
- juli 2003
- maj 2003
- mars 2003
- december 2002
- april 2002
- mars 2002
- februari 2002
- januari 2002
- november 2001
- juli 2001
- mars 2001
- november 2000
- oktober 2000
- augusti 2000
- juli 2000
- juni 2000
- april 2000
- februari 2000
- januari 2000
- april 1999
- mars 1999
- augusti 1998
- augusti 1997
- maj 1997
- mars 1997
- januari 1997
- oktober 1996
- juni 1996
- april 1996
- april 1993
- december 1992
Kategorier
Etiketter
- 90-tal
- 1945
- Andra världskriget
- Angela Merkel
- Antisemitism
- Arthur Schnitzler
- Bokmässan
- DDR
- Deckare
- Essaouira
- Exil
- Ferdinand von Schirach
- Frankrike
- Fransk litteratur
- Franz Kafka
- Första världskriget
- Gerhard Schröder
- Germanofobi
- Hans Fallada
- Herta Müller
- Johannes Paulus II
- Joseph Roth
- Judith Hermann
- Kalla kriget
- Katowice
- Kommunismus
- Leo Perutz
- Lilium bulbiferum
- Litteraturkritik
- Lund
- Marocko
- Marrakech
- Media
- Modiano
- Monarkin
- Murens fall
- Nationalism
- Nobelpris
- Nordamerikansk litteratur
- Olga Tokarczuk
- Paris
- Per Wästberg
- Polen
- Polsk litteratur
- Protestantism
- Roberto Bolaño
- Roslagen
- Rumänien
- skola
- Skåne
- Stalin
- Stockholm
- Svensk historia
- Svensk litteratur
- Svensk sommar
- Svensk syn på Tyskland
- Södermalm
- Thomas Mann
- Trädgårdar
- Tysk fotboll
- Tysk historia
- Tysk litteratur
- Tysk samtidspolitik
- Tyskspråkig litteratur
- Tågresor
- Ukraina
- Ungern
- Uppland
- Upproret i Arabvärlden
- USA
- War on Terror
- Weimar
- Wien
- Zbigniew Herbert
- Översättning
Meta
-
Gör som 16 andra, prenumerera du med.
En flicka i en gunga. Just där någonstans, i östra Uppland, har också vi familjens sommarhus.
Men jag märker inte samma uttråkning hos de fastboende, kanske för att jag inte är där om vintern. Hela bygdens allt-i-allo, Olle, brukar tvärtom prisa sin skapare för att han slipper bo i stan. Men gammal är äldst, och de yngre generationerna blåser förstås därifrån, med rivstart.
Samtidigt är det andra som flyttar ut, och blir åretruntare, hantverksfolk mest. DE verkar nöjda. Inte minst med ROT-avdraget, då. Hummelihum.
Men ”förr i världen” kan du tro, när gubben Erik kom roende så långsamt att man såg dropparna rinna från årorna; nog hade han span på både ett och annat. Jag ser också framför mig sommarbilderna av bygdens folk + sommargäster, i gräset, en del halvliggande med en hopknuten näsduk över skulten. Kikandes. Ömsom på kvinns, ömsom på svalor, och bromsar, skulle jag tro.
Dessutom, ej att förglömma; de spådde väder i alla möjliga tecken, från cummulusmoln till rönnbär.
Tack för dessa vackra bilder. Gubben Erik med sina åror – lika tydlig som på ett svartvitt fotografi. Och vem vet om vi inte stått i samma kö någonstans, på ICA eller Systembolaget? Bland dem som växte upp därute finns säkert alla schatteringar: en del hade det bra och har därför aldrig längtat bort, andra var trångbodda och med föräldrar som hukade under Bruket (rättarens skarpa blick) och då blev det glädjelöst.
Men visst är Uppland vackert? Jag tycker om det karga – de steniga hagarna, fälten där en lada utan dörr står och väntar på ett hölass som aldrig kommer, de ensliga stugorna med tomten full av skrotbilar.
Kommer att tänka på Folke K, en fattig slarver och skärkarl som ägde öar och kobbar där det varken gick att odla eller att ha boskap. Då, tjugo, tretti och fyrtiotal, var det bygdens fattigaste familj (min farmor och farfar hyrde av honom, och min far är vän med Folkes son). Idag är det såklart tvärtom; de vackra men ack så fattiga kobbarna är idag sålda och bebyggda med mångmiljonhus, och hans barn och barnbarn lever gott på det som då inte var något värt.
Ett boktips i sammanhanget. Inte alla vet att Roland Svensson, som målade (alltför?) många litografier med skärgårdsmotiv, även fint skildrade den forna skärgårdskulturen i sin bok Skärgårdsliv i gången tid (1961). Max Ström har för några år sedan gett ut en fin nyutgåva: http://tinyurl.com/3lr5t5k
Gunnar, de där berättelserna är alltid spännande. Det finns nånting av gammal saga i dem. Den fula ankungen – översatt till ekonomiska termer. Den fattige som satt på en skatt utan att veta om det. Man borde skriva om de där processerna – hur värdena förskjuts. Plötsligt en dag betraktas den vindpinade kobben som vacker, sommargästerna strömmar till, lokalbefolkningen skakar på huvudet, sedlar och lagfarter byter ägare… I Berlin bodde jag intill Tysklands äldsta järnvägsspår – det var där man hade testat de allra första tågen. All den marken hade så småningom också köpts upp. Med resultatet att ett cirka ett dussin tidigare utfattiga bönder över en natt blev miljonärer – och bara femhundra meter längre bort uppförde fantastiska, palatsliknande villor åt sig.
Intressant och lite talande att de slog upp kåkarna i närheten. Ja, sådana händelser gör bra berättelser.
Kul om kungen, i inlägget där ovan, passar jag på att skriva här.
En bra historia i sammanhanget är hur arvedelskulturen på Mallorca innebar att sönerna brukade ärva de då så bördiga dalarna inomlands, med sina apelsinlundar framför allt, men också oliver, mandlar, vinrankor och betesmarker. Döttrarna fick de odugliga kustremsorna. Så kommer sextiotalet, och Simon Spies, och turismen, och grisfesterna, och pengarna… Och idag ser man fortfarande en kultur där kvinnorna, matronorna, har makten, särskilt inåt landet, bort från Palma och bukten…
Tough shit, guys… som det brukar heta
Haha, Simon Spies – matriarkatets tillskyndare.